A A A

Dlaczego konieczna jest wymiana filtra kabinowego raz do roku lub co 15 tys. km ?

  • Regularna wymiana filtra jest konieczna i zalecana przez producentów pojazdów, ponieważ w miarę osadzania się zanieczyszczeń w jego warstwie filtrują­cej do kabiny wpada coraz mniej powietrza.
  • Zablokowany filtr kabinowy może doprowadzić do uszkodzenia silnika dmuchawy układu wentylacji.
  • Zaparowane szyby to często skutek zmniejszonej przez zanieczyszczenia przepustowości filtra.
  • Zanieczyszczenia warstwy filtracyjnej mogą być przyczyną nieprzyjemnego zapachu wewnątrz pojazdu.


Filtr kabinowy jest zwykle wykonany z materiału włóknistego o odpowiednio dobranej przepustowości powietrza, który zatrzy­muje kurz, zanieczyszczenia i pyłki z powietrza. Jeśli filtr ma dodatkową warstwę z aktywnym węglem, odfiltrowaniu ulegają także szkodliwe gazy jak węglowodory i ozon. Biorąc pod uwagę, że w ciągu godziny przez filtr przepływa do 300 m3 powietrza, można łatwo zrozumieć, dlaczego już po roku lub 15 tys. km przebiegu filtr osiąga „punkt saturacyjny", czyli zmniejszenie przepustowości o 75% w stosunku do nowego wkładu. Jeśli w tym momencie nie wymieni się filtra, nastąpi zablokowanie dopływu powietrza z zewnątrz do kabiny pojazdu. Zablokowany filtr, to także ogromne przeciążenie silnika dmu­chawy, a w skrajnym przypadku nawet jego przegrzanie. Kolejny efekt zanieczyszczenia filtra to zaparowywanie szyb we wnętrzu. Jeśli filtr jest zatkany i stary, to dodatkowo będzie przyczyną przykrego zapachu w kabinie.