A A A

Klima pod kontrolą

Zabrudzenia w układzie chłodzącym klimatyzacji nie są widoczne podczas jej użytkowania. Krążąc po układzie, zatykają odwadniacze i filtry, co w efekcie może doprowadzić do kosztownej naprawy.W jaki sposób można zapobiec takiej sytuacji?Klima pod kontroląZabrudzenia w układzie chłodzącym klimatyzacji nie są widoczne podczas jej użytkowania. Krążąc po układzie, zatykają odwadniacze i filtry, co w efekcie może doprowadzić do kosztownej naprawy. W jaki sposób można zapobiec takiej sytuacji?Coraz więcej producentów pojazdów oraz ich komponentów zaleca, aby przy wykonywaniu prac serwisowych prowadzić i dokumentować również płukanie układu klimatyzacji. Jej czystość jest warunkiem koniecznym do tego, aby zapobiec awariom powstałym wskutek zanieczyszczeń znajdujących się w układzie klimatyzacji i zapewnić niezawodne jej funkcjonowanie. Jednym z głównych elementów samochodowej klimatyzacji jest kompresor sprężający czynnik chłodzący. Kompresor podczas pracy ulega zużyciu mechanicznemu, wskutek czego do układu przedostają się metaliczne opiłki. Podczas normalnej eksploatacji klimatyzacji opiłki te krążą w układzie, wracając do sprężarki, i niezależnie od tego osadzają się częściowo w elementach składowych układu. Jeżeli komponenty układu klimatyzacji są wadliwe (np. zużyty filtr-osuszacz, uszkodzona sprężarka), zanieczyszczenia mogą łatwo rozprzestrzenić się po całym układzie. Z tego względu niezbędne jest płukanie całej klimatyzacji przed wymianą uszkodzonych części na nowe. Taki zabieg sprawia, że z układu są usuwane zanieczyszczenia stałe, co przedłuża żywotność elementów składowych instalacji.Razem z cząstkami stałymi usuwana jest z układu para wodna i woda. Gromadzą się one na przykład podczas rozszczelnienia układu i przedostania się powietrza atmosferycznego do środka. Woda w układzie w połączeniu z czynnikiem chłodzącym tworzy niewielkie ilości kwasów, które działają niszcząco na gumowe uszczelnienia. Zabrudzenia osadzające się w elementach klimatyzacji mogą uszkodzić jej główne elementyBehr Helia Service oferuje zestawy do płukania z użyciem zarówno roztworu chemicznego, jak i azotu.przypadku płukania azotem wszystkie komponenty układu oraz łączące je węże są przedmuchiwane ciśnieniem około 12 barów i osuszane. Zaletą tej metody jest niski koszt azotu oraz całkowite usunięcie z układu pozostałości pary wodnej.W przypadku płukania specjalnym roztworem chemicznym konieczne jest usunięcie jego pozostałości z komponentów klimatyzacji oraz dodatkowe osuszenie za pomocą azotu przed ponownym jej napełnieniem. Regularne przeglądy połączone z czyszczeniem układu przedłużają żywotność jego elementów Połączenie obu tych metod daje nam najwięcej pewności, że układ jest czysty i gotowy do napełnienia czynnikiem chłodzącym. Dlatego też zaleca się ich zastosowanie w przypadku wymiany uszkodzonej sprężarki, kiedy istnieje największe prawdopodobieństwo zanieczyszczenia układu elementami metalicznymi i olejem. Trzecią metodą jest użycie maszyny serwisowej, na przykład SECU (SECU-smart lub SECUmobile produkcji Behr Helia Service) oraz specjalnego urządzeniado płukania z filtrem i adapterami umożliwiającymi przypięcie całej aparatury dowiększości typów zaworów w układach klimatyzacji.Prawidłowe płukanieAby proces płukania układu chłodzącego okazał się skuteczny, należy przestrzegać następujących zasad: Płukać zawsze osobno poszczególne komponenty układu   Nie wolno płukać filtra-osuszacza, zaworów i sprężarki   Po płukaniu roztworem chemicznym należy zawsze zastosować azot w celu osuszenia.   Po każdym otwarciu układu klimatyzacji konieczna jest wymiana filtra-osuszacza i oringów otwartego elementu.

 

Metody płukania - zalety i wady


Azot

Elementy systemu są prze­dmuchiwane azotem pod ciśnieniem (maks. 12 barów) przez armaturę ciśnieniowa

Plusy: Niewielkie koszty substancji płuczącej - azotu, brak kosztów jej utylizacji.

Minusy: Mocno przylegające cząstki nie są usu­wane (metoda odpowiednia do wydmuchiwania luźnych cząstek), brak działania czyszczącego, każdy przewód łączący i każda część muszą być przedmuchane oddzielnie - powstają koszty związane z wymontowaniem i zamontowaniem elementów


Czynnik chłodzący

Elementy systemu sa płu­kane za pomocą urządzenia serwisowego do klimatyzacji oraz dodatkowego urzą­dzenia do płukania z filtrem i adapterami (dostępne oddzielnie)

Plusy: brak kosztów związanych z substancją płuczącą, brak kosztów jej utylizacji, usuwanie luźnych zanieczyszczeń i oleju.

Minusy: brak optymalnego efektu czyszczącego w przypadku mocno przylegających zanieczysz­czeń, konieczność regularnej wymiany elementu filtrującego w urządzeniu do płukania, podczas przepłukiwania urządzenie serwisowe nie może być używane do innych celów

 

Chemiczny roztwór do płukania

Elementy systemu są płuka­ne za pomocą dodatkowego urządzenia oraz chemiczne­go roztworu czyszczącego. Po płukaniu należy zastoso­wać azot w celu usunięcia pozostałości roztworu i osuszenia instalacji

Plusy: usuwanie luźnych i przylegających zanieczyszczeń i oleju, bardzo dobre wyniki czyszczenia.

Minusy: koszty substancji płuczącej, koszty jej utylizacji