Klima pod kontrolą
Zabrudzenia w układzie chłodzącym klimatyzacji nie są widoczne podczas jej użytkowania. Krążąc po układzie, zatykają odwadniacze i filtry, co w efekcie może doprowadzić do kosztownej naprawy.W jaki sposób można zapobiec takiej sytuacji?Klima pod kontroląZabrudzenia w układzie chłodzącym klimatyzacji nie są widoczne podczas jej użytkowania. Krążąc po układzie, zatykają odwadniacze i filtry, co w efekcie może doprowadzić do kosztownej naprawy. W jaki sposób można zapobiec takiej sytuacji?Coraz więcej producentów pojazdów oraz ich komponentów zaleca, aby przy wykonywaniu prac serwisowych prowadzić i dokumentować również płukanie układu klimatyzacji. Jej czystość jest warunkiem koniecznym do tego, aby zapobiec awariom powstałym wskutek zanieczyszczeń znajdujących się w układzie klimatyzacji i zapewnić niezawodne jej funkcjonowanie. Jednym z głównych elementów samochodowej klimatyzacji jest kompresor sprężający czynnik chłodzący. Kompresor podczas pracy ulega zużyciu mechanicznemu, wskutek czego do układu przedostają się metaliczne opiłki. Podczas normalnej eksploatacji klimatyzacji opiłki te krążą w układzie, wracając do sprężarki, i niezależnie od tego osadzają się częściowo w elementach składowych układu. Jeżeli komponenty układu klimatyzacji są wadliwe (np. zużyty filtr-osuszacz, uszkodzona sprężarka), zanieczyszczenia mogą łatwo rozprzestrzenić się po całym układzie. Z tego względu niezbędne jest płukanie całej klimatyzacji przed wymianą uszkodzonych części na nowe. Taki zabieg sprawia, że z układu są usuwane zanieczyszczenia stałe, co przedłuża żywotność elementów składowych instalacji.Razem z cząstkami stałymi usuwana jest z układu para wodna i woda. Gromadzą się one na przykład podczas rozszczelnienia układu i przedostania się powietrza atmosferycznego do środka. Woda w układzie w połączeniu z czynnikiem chłodzącym tworzy niewielkie ilości kwasów, które działają niszcząco na gumowe uszczelnienia. Zabrudzenia osadzające się w elementach klimatyzacji mogą uszkodzić jej główne elementyBehr Helia Service oferuje zestawy do płukania z użyciem zarówno roztworu chemicznego, jak i azotu.przypadku płukania azotem wszystkie komponenty układu oraz łączące je węże są przedmuchiwane ciśnieniem około 12 barów i osuszane. Zaletą tej metody jest niski koszt azotu oraz całkowite usunięcie z układu pozostałości pary wodnej.W przypadku płukania specjalnym roztworem chemicznym konieczne jest usunięcie jego pozostałości z komponentów klimatyzacji oraz dodatkowe osuszenie za pomocą azotu przed ponownym jej napełnieniem. Regularne przeglądy połączone z czyszczeniem układu przedłużają żywotność jego elementów Połączenie obu tych metod daje nam najwięcej pewności, że układ jest czysty i gotowy do napełnienia czynnikiem chłodzącym. Dlatego też zaleca się ich zastosowanie w przypadku wymiany uszkodzonej sprężarki, kiedy istnieje największe prawdopodobieństwo zanieczyszczenia układu elementami metalicznymi i olejem. Trzecią metodą jest użycie maszyny serwisowej, na przykład SECU (SECU-smart lub SECUmobile produkcji Behr Helia Service) oraz specjalnego urządzeniado płukania z filtrem i adapterami umożliwiającymi przypięcie całej aparatury dowiększości typów zaworów w układach klimatyzacji.Prawidłowe płukanieAby proces płukania układu chłodzącego okazał się skuteczny, należy przestrzegać następujących zasad: Płukać zawsze osobno poszczególne komponenty układu Nie wolno płukać filtra-osuszacza, zaworów i sprężarki Po płukaniu roztworem chemicznym należy zawsze zastosować azot w celu osuszenia. Po każdym otwarciu układu klimatyzacji konieczna jest wymiana filtra-osuszacza i oringów otwartego elementu.
Metody płukania - zalety i wady
Azot
Elementy systemu są przedmuchiwane azotem pod ciśnieniem (maks. 12 barów) przez armaturę ciśnieniowa
Plusy: Niewielkie koszty substancji płuczącej - azotu, brak kosztów jej utylizacji.
Minusy: Mocno przylegające cząstki nie są usuwane (metoda odpowiednia do wydmuchiwania luźnych cząstek), brak działania czyszczącego, każdy przewód łączący i każda część muszą być przedmuchane oddzielnie - powstają koszty związane z wymontowaniem i zamontowaniem elementów
Czynnik chłodzący
Elementy systemu sa płukane za pomocą urządzenia serwisowego do klimatyzacji oraz dodatkowego urządzenia do płukania z filtrem i adapterami (dostępne oddzielnie)
Plusy: brak kosztów związanych z substancją płuczącą, brak kosztów jej utylizacji, usuwanie luźnych zanieczyszczeń i oleju.
Minusy: brak optymalnego efektu czyszczącego w przypadku mocno przylegających zanieczyszczeń, konieczność regularnej wymiany elementu filtrującego w urządzeniu do płukania, podczas przepłukiwania urządzenie serwisowe nie może być używane do innych celów
Chemiczny roztwór do płukania
Elementy systemu są płukane za pomocą dodatkowego urządzenia oraz chemicznego roztworu czyszczącego. Po płukaniu należy zastosować azot w celu usunięcia pozostałości roztworu i osuszenia instalacji
Plusy: usuwanie luźnych i przylegających zanieczyszczeń i oleju, bardzo dobre wyniki czyszczenia.
Minusy: koszty substancji płuczącej, koszty jej utylizacji